Thursday, September 26, 2019

Merancang Untuk Miskin : SPECIAL Dedication

Saya namakan 'merancang untuk miskin' sebagai kesudahan mereka yang tidak merancang dalam kehidupan umumnya dan dalam kewangan khusus.

Mendengar quote 'Fail to Plan is Plan to Fail. Untuk sepanjang hidup yang saya lalui ini, memang betul, kalau gagal merancang bermakna kita merancang untuk gagal. Jadi, saya mengajak pembaca untuk memikirkan perancangan dam Azam untuk setiap tahun dan seterusnya menyatakannya dalam bentuk tulisan.

Bila kita dah tahu apa yang kita Azam kan, barulah kita boleh rangka apa yang kita perlu lakukan untuk mencapai Azam kita.

Kita perlu ada 'plan' untuk mencapainya, sebagai contoh kalau kita nak memanggil contractor untuk membuat rumah, tapi kita tidak ada plan rumah untuk contracor tu buat. Same goes to our desire untuk kaya, cakap sahaja nak kaya, tapi tak ada perancangan macam mana nak kaya.

Senang cerita, kita kena ada:
1)Azam
2) Cara/ Plan utk Mencapai Azam kita tu

Banyak juga orang yang berazam untuk membeli rumah sendiri dan behenti daripada menyewa. Syabas dan tahniah atas azam itu. Perancangan cara untuk membeli rumahtu sendiri juga penting.



Antaranya:
1) Berapa RM perlu kumpul untuk beli rumah. Macam mana nak kumpul duit, berapa banyak perlu simpan utk setiap bulan
2) Berapa range harga rumah agar bayaran bulanan tidak menjejaskan/ menghimpit perbelanjaan lain
3) Lokasi yang hendak dipilih
4) Dimana hendak mencari rumah (internet/ newspaper), adakah hendak beli Under Construction, Auction, Subsale
5) Harga pasaran, bagaimana  hendak menyemak harga pasaran
6) Negotiation skill untuk mendapatkan harga terbaik (kalau beli via subsale)

Oleh itu, memang 2 element tu penting : the 'goal' and the 'plan'. Dengan ini saya ucapkan selamat berusaha untuk mencapai apa yang di Azam kan untuk anda.

Jom sama-sama doakan agar azam-azam semua orang dan azam saya sendiri tercapai. Moga ada lagi Rezeki yang baik untuk saya juga.

Saya rasa adalah amalan yang baik kalau kita membuat monthly review untuk setiap azam/target yang telah kita tetapkan di awal tahun

Dengan ini ia boleh bantu kita membuat "adjustment" dan "alignment" supaya azam/target kita tu tercapai di akhir tahun nanti atau sekurang-kurangnya tak adalah tersasar jauh sangat.

No comments:

Post a Comment