Thursday, September 26, 2019

Orang Kaya Tak Makan KFC

Entry ini bercerita tentang believe system saya sewaktu kecil dan bagai mana ia boleh berubah. Sewaktu kecil saya memang tidak berada, macam kisah dapat minum milo masa raya dan time lori milo datang. Untuk ayam pun sama. Buat yang hidup pada zaman 90an, harus diingatkan zaman pertengahan 80an ikan adalah lebih murah daripada ayam.

Waktu tu sedangkan makan ayam pun susah inikan pula nak makan Ayam Goreng Kentucky. Seingat saya kali pertama makan KFC yang banyak (2 ketul set) adalah sewaktu saya belajar di tingkatan 1, di Asrama.

Waktu itu ada function hari anugerah dan semua orang dapat makan ayam KFC. Sebelum tu mungkin pernah tapi saya sudah lupa dan yang pasti ia bukanlah seketul, mungkin secebis sahaja, itupun pemberian daripada orang lain.








Jadi timbullah kepercayaan yang orang kaya makan KFC. Mereka yang kaya saja yang boleh makan KFC hari hari. Soon, bila saya menjadi dewasa, saya tahu apa yang saya faham adalah salah. Saya sendiri tak perlu kaya untuk makan KFC, Even dengan situasi kewangan saya membolehkan saya makan KFC setiap hari pun, saya sudah 1 bulan tak makan KFC.

Habis tu, orang kaya makan apa?

Soalan ni susah nak jawab tapi yang pasti mereka yang ada duit tak makan KFC sangat pun. Kadang orang kaya ni bukan spend sangat untuk makan kerana mereka lebih fokus untuk generate more income (re invest what they have) so budget untuk makan tu ciput.

Ada yang sudah guna duit mereka to buy other expensive thing like travel or flashy ride, so allocation utk makan tak ada.

Ni normally happen to those yang allocate lebih untuk budget makan Hasil dari kekayaan mereka: They opt for someting more expensive like TGI Friday, Kenny Rogers, Carls Jonior, a buffet at the hotel and eat at medan ikan bakar.

I suka makan ikan bakar juga. Minggu lepas merasa pergi Bagan Lalang, considering the distance dan cost untuk travel dan cost of the seafood, memang kalau saya mungkin setahun sekali saja laa.

I know a few friend yang selalu (once every two month) selalu pergi makan ikan bakar. Apapun, duit masing-masing, once dah ada duit tu, mesti nak makan yang mahal lagi unik dan of course KFC tu biasa saja and it's not something to look forward to macam zaman saya kecil sekolah rendah dulu.

p/s: memang la orang kaya tak makan KFC: Kucing Frog Cicak. Chittt, orang miskin pun tak makan.

No comments:

Post a Comment