Monday, September 23, 2019

Bayi Ada Banyak Taik Mata

Lagi kongsi pasal jaga baby, sebenar ia berlaku pada anak saya. Sejak anak saya ini lahir, dia ada taik mata yang agak banyak dan berterusan. Selang 3-4 jam boleh dah nampak taik mata mengering pada hujung mata, kemudian setelah dicuci dengan kapas basah, 3-4 jam lepas tu akan terkumpul balik. Sakit apa sebenarnya? Atas nasihat jururawat masyarakat, kami bawa dia ke klinik pakar mata untuk check up.


Doctor ambil sample taik mata, on the next 7 days dapat result dan doctor kata ada bacteria, so doctor bagi ubat sapu dan ubat titik.

Pada masa yang sama, saya ada tanya kawan-kawan saya yang ada symtom yang sama, ada yang kata kilang airmata yang belum fully develop lagi.

Konsisten bagi ubat mata yang doktor pakar mata beri tapi tiada nampak perubahan. Doktor bagi ubat yang lebih kuat which name is Vigamox. Bagi secara konsistent juga, nampak kurang sedikit. Kemudian minta refer ke HUKM di Kuala Lumpur sebab nak bawa balik anak saya ke Kuala Lumpur.

Di BMC, saya bawa anak saya pergi Klinik Kita dan Cheras perdana, Doktor cakap dengan penuh yakin, yang puncanya ialah kilang airmata bayi ni belum terbuka sepenuhnya. Doktor explain lagi, sehingga 6 bulan nanti, baru akan terbuka sepenuhnya barulah taik mata tu akan hilang. Sebab tu biarpun letak antibiotik pun dia still akan keluar. In fact ramai juga baby hadapi masalah ni.

Refer later dari Hospital Ipoh saya bawa ke HUKM. Doktor buat pemeriksaan yg menyeluruh dan beritahu yang mata baby tiada masalah, doktor di HUKM juga setuju dengan pendapat doktor di Klinik kita. Doktor HUKM cuma beritahu untuk cuci mata baby bila byk taik mata, kemudian kalau mata merah dan baby meragam barulah bawak ke hospital.

So, sekarang ni memang tunggu dan sabar jer la sampai 6 bulan. Ada jiran yang datang melawat anak saya, berkongsi yang anaknya sampai 2 tahun 1/2 baru hilang taik mata tu. Berdasarkan apa yang dilalui dan didengari, barulah rasa tenang sikit. Takut jugak apa-apa masalah pada mata anak tu.

Sekian, harap dapat perkongsian in berguna terutamanya mereka yang turut alami masalah yang sama yang membuat carian di internet. Apapun seeing the doctor is a must, mana tahu masalah taik mata tu ada masalah/ sakit lain

p/s: must read the useful sharing by anonymous reader below:

"Masalah ni agak common. 2 of my kids had this problem from the day they were born and only went away completely when they were 2 years old. Mat salleh panggil sticky eyes. Puncanya mcm kata doktor tiny eye ducts that could get blocked easily. Lagi teruk bila diorg selsema - bertempek2 taik mata sampai kadang2 tak boleh bukak mata dibuatnya.

Infection of the eye selalunya mata jadi merah. Sticky eyes, mata tak merah tp byk taik mata jer. Lap mata baby dgn kapas @ kain lembap. Make sure guna air masak yg dah sejuk (jgn pakai air paip sbb byk kuman takut satgi jadi infection pulak). Selalulah urut tepi mata dari pangkal hidung ke bwh. Repeat selalu dgn tangan yg dah dibasuh bersih. Insya Allah makin besar makin ok baby you. Tapi kalau dah masuk setahun & takde perubahan, doktor mungkin suggest buat operation utk besarkan eye ducts but this rarely happens."

No comments:

Post a Comment