Monday, December 29, 2014

Pakaian Yang Dipakai oleh Orang Melayu di Malaysia









Malaysia mempunyai banyak kumpulan etnik yang mahir menganyam pelbagai tekstil yang diperbuat daripada kapas dan sutera. Pakaian Melayu biasa dipakai untuk upacara dan juga pakaian harian dalam negera ini. Tekstil baju utama bagi melayu termasuk baju kurung, baju melayu, baju muslimah, baju kebaya dan sebagainya yang mempunyai penanda identiti tersendiri. Teknik-teknik, serat dan warna yang digunakan membezakan tekstil yang dihasilkan oleh satu kumpulan dari yang dihasilkan oleh lain kumpulan, tetapi secara umumnya tekstil yang dihasilkan di seluruh negara adalah sama.

Baju Pengantin di Malaysia
Walaupun kain seperti sutera dan moden sintetik biasanya digunakan untuk pakaian perkahwinan Malaysia, tradisional pakaian perkahwinan Melayu yang dijahit dengan tangan dengan kegunaan kapas kerana ia adalah selesa dan menyejukkan badan dalam cuaca panas di Malaysia. Terutamanya sekarang semakin banyak majlis perkahwinan diadakan di tepi pantai.

Sudah tentu menggunakan sintetik moden membolehkan reka bentuk dengan pilihan corak dan warna yang banyak. Dan sering sintetik moden dah jadi fabrik pilihan bagi pengantin muda. Orang Melayu suka pelbagai warna dan mereka boleh memilih warna baju pengantin mereka berdasarkan tema perkahwinan mereka atau mungkin berdasarkan beberapa jenis perwakilan simbolik.

No comments:

Post a Comment